onsdag 24 januari 2024

Karin och Carl Larsson

Jag har i efterhand tittat på Karin och Carl Larsson, tv-programmet som sändes på Svt i julhelgen. Mycket bra program och med bra kommentarer av några kända svenska kulturpersonligheter. Jag har läst en hel del om Karin och Carl och det finns några blogginlägg jag har gjort om de böckerna (Det finns några olästa också i min bokhylla) En del av Carl Larssons bilder har följt med mig sen barndomen då pappa ramade in dem och satte upp i mitt barndomshem. I rubriken här har jag satt Karin före Carl, för det är ju programmets titel, men i mina inlägg är ordningen den andra. Att Karin kommer först i tv-programmet är att hon lyfts fram där och det med rätta! Karin var den som skapade inredningen på Sundborn, med textilier och möblemang. Jag har läst Karin Larssons värld av Lena Rydin och Karin Larsson och blommorna i Sundborn av Christina Högard-Ihr. Båda dessa böcker visar på just detta. Jag har också läst och bloggat om Sundborn eller dagar av ljus av Philippe Delerm, som titeln till trots mest handlar om Grez i Frankrike. En bok jag har, men inte läst är Karin! Karin! Karin! min Ängel! :brevväxlingen mellan Carl och Karin: ett urval av av Per I. Gedin. En bok som jag inte läst och inte har men är intresserad av är Ett hem - Carl och Karin Larssons värld av Elsa Billgren och Ulrica Ewerman. 

Jag har ju även snott en målning av Carl på en läsande Karin som facebookbild till denna blogg.

Bilden är egenfotad av min tavla. 

 


2 kommentarer: