onsdag 3 januari 2024

Läsåret 2023

Tyvärr är 2023 det år jag läst minst antal böcker och bloggat minst sen jag startade bloggen i Januari 2012. Antalet böcker jag läst är 22 och blogginlägg 22, men jag har inte bloggat om alla böcker jag läst även om summan är lika, samt att jag har två utlästa böcker till som jag tänkt blogga om. Detta är långt ifrån mitt mål på 40 böcker som jag aldrig verkar uppnå, fast 2016 var det de antalet framgår det när jag kollar mina listor. Får se hur det går 2024. Jag har inte lyssnat på någon bok under året, utan jag läser antingen fysisk bok eller på läsplatta.

 STATISTIK 2023:

Antal böcker 22

Skönlitterära böcker 17,  Varav 4 är spänningsromaner, samt 2 som nog inte räknas som det men som ändå var riktigt spännande.

En bok, Här kommer Petter av Hans Peterson, räknar jag som en klassisk barn/ungdomsbok. Det blev inget inlägg om den, men för mig var det lite nostalgi att läsa den. Ska försöka hinna med att se den också, då den filmatiserades och gick som tv-serie och finns att se på SVT Play

Fackböcker 5 och jag bloggade om 3 av dem, inklusive Härma naturen av Håkan Borgström som jag räknar som ungdomsbok 

Jag har lyckats ovanligt bra med könsfördelningen av författarna, brukar vara stort gap till kvinnornas fördel.

Böcker skrivna av kvinnor 12

Böcker skrivna av män  10 

Försöker alltid läsa några böcker, skrivna ett antal år bakåt i tiden och drar en gräns mellan 1900-talet och 2000-talet i min statistik.

Böcker skrivna på 1900-talet  blev 3

Författarnas hemland: Sverige, länder i Europa och USA,  något ensidigt 2023. 

Sverige 10

USA 3 

Danmark 2 

Författare som bott i två länder (svårt att räkna bara ett land i dessa fall men det första landet är födelselandet)

Sverige/Tyskland 1 

Island/Danmark 1

Nu ser jag fram mot ett fint läsår 2024, även till dig som läser detta. Kanske totalt ointressant men en tradition för mig att göra ett sådant här inlägg i januari. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar