onsdag 31 januari 2024

Dancing Queen

 

Dancing Queen (2023) av Denise Rudberg  är den första bok av henne som jag läst fast hon skrivit många böcker. Det är den första delen i en ny spänningsserie och den kallas för polisroman.  Att jag blev nyfiken på denna bok var just att den utspelar sig på 70-talet närmare bestämt 1976. Stockholm rustar för Kungabröllop och brudparet ska dansa till Dancing Queen. Jag minns tiden mycket väl, jag var 17 år och igenkänningen av 70-talet är rätt stor. Samhället har verkligen förändrats på många sätt sen dess. 
Ur baksidetexten:
"I Dancing Queen synas ett land som inte förlorat oskuld, där kvinnor ska veta sin plats och där maktapparaten håller borta oliktänkande och störande element. Det är en tid då man tittar på MASH på kvällarna och dansar disco på helgerna- men där bordellhärvan, IB-affären och andra skuggverksamheter effektivt sopas under mattan."

Man får följa poliser och arbetet på polishuset på Kungsholmen i Stockholm, samtidigt är det mycket om dessa polisers privatliv. Kan säkert vara bra att skriva så när det gäller första delen i en serie vilket jag förmodar att det är. Kanske är det just så en polisroman ska vara? Jag tyckte om historien, men som sagt lite svårt att i denna första del hitta poängen. Det handlar om den välkända bordellhärvan, eller som den också kallade Geijeraffären, men jag får liksom inte riktigt grepp om det. Jag blev lite snopen att handlingen liksom inte hade ett slut. Jag kommer i alla fall  fortsätta läsa serien, det gäller bara att ha koll på vad som hänt i denna del då. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar