måndag 8 januari 2024

Straff

 

Straff (2023) av Ann-Helén Laestadius var bland de sista böckerna jag läste 2023. Samekulturen har alltid intresserat mig och jag har tidigare läst Stöld av Ann-Helén som är den första i en tänkt trilogi. Det är dock helt fristående berättelser. Jag har även läst några av hennes ungdomsböcker. Straff har samma tema som filmen Sameblod från 2016 som jag också sett, fast det utspelar sig i en annan tid. Båda handlar om hur samebarnen som gick i nomadskolor utsattes från det svenska samhället.
I Straff är det barn som gick i nomadskola på tidigt 50-tal som man får följa. De får inte bo hemma längre och tryggheten byts ut mot en tillvaro där de inte får prata på sitt modersmål som är samiskan, jojken anses syndig, och husmor straffar dem med riset. En del av barnen fick sina namn ändrade för att låta mer svenskt, det samiska skulle bort.  Föräldrarna vågar inte protestera  för de fina herrarna lyssnar ju ändå inte på dem. 
Berättelsen varvas med hur barnen lever sina liv som vuxna på 80-talet ungefär 30 år efter att de gick i skolan. En dag är husmor tillbaka i trakten och det är uppenbart att ingen har glömt. 
I början tyckte jag det var lite jobbigt med namnen, vem det handlade om i de olika kapitlen, men sen vande jag mig vid det.
I Ann-Heléns tack i slutet av boken skriver hon att hennes mamma gått i nomadskola, själv har hon inte gjort det, hon tackar sin mamma för utan hennes hjälp hade det varit omöjligt att skriva boken. Hon skriver också att " det är svårt för många att prata om det som hände. Också smärtsamt att leva med vetskapen om konsekvenserna som även drabbat barn och barnbarn. Boken tillägnas alla nomadskoleelever och familjer. 
Jag kommer naturligtvis att läsa nästa bok av Ann-Helén för
det är en viktig del av Sveriges historia som Ann-Helén skildrar, en historia som inte är något att vara stolt över. Vet inte hur mycket av samernas historia man tar upp i historieunderviningen i skolorna idag, det borde i alla fall göras.
Jag har tänkt att jag också borde läsa Kåtornas folk (1916)  av Ester Blenda Nordström, andra upplagan går att läsa gratis i Litteraturbanken men boken finns också att  köpa i nytryck. 
Herrarna satte oss hit (2020) om tvångsförflyttningarna i Sverige är säkert också läsvärd  skriven av Elin Anna Labba. 

2 kommentarer: