söndag 20 december 2015

Karin Larsson och blommorna i Sundborn

Karin Larsson och blommorna i Sundborn (2008). Christina Högard-Ihr har i denna bok om Karin och Carl Larsson utgått ifrån blommor, eller växter kan man kanske säga då det handlar även om örter och grönsaker som de odlade och använde i matlagningen. Både Carl och Karin använde mycket växter i sitt konstnärliga skapande. Denna bok påminner mycket om den bok  jag tidigare läst av Lena Rydin, Karin Larssons värld , men det blir ju naturligt då det handlar om samma människor, samma familj. 

Jag njuter av att läsa om Karin Larsson, jag vet inte varför, men det var en sådan duktig kvinna som hann med så mycket i livet. Kanske hon känns lite för präktig idag men hon var en mycket annorlunda kvinna under den tid hon verkade i. Hon tänkte fritt både i heminredning och i klädstil och det är hennes verk vi ser på de tavlor som Carl Larsson målade av sitt hem och sin familj. Christina Högardh-Ihr vill genom denna bok visa att det nästan alltid är blommor med i dessa tavlor, antingen är det utomhus med växande blommor,eller så är det inomhus med blommor i vas, enkelt arrangerade av Karin. Det är också mycket blommor och blomrankor som bårder runt konstverken. Jag har faktiskt inte tänkt på att detta är så tydligt tidigare.
 Det odlades mycket på Sundborn och paret Larsson köpte mer mark i närheten av Lilla Hyttnäs. I boken Spadarvet kan man se målningar från gården med samma namn.

Både i denna bok om Karin  och i Karin Larssons värld, skriver författarna att i Karins brevväxling med nära och kära så handlar det mycket om odling och växter, det var viktigt för henne att de sköttes och togs hand om på rätt sätt.

Så här skriver Christina:
"Visst förstår vi att Karin genom hela sitt liv hyste en stor kärlek till naturen
och hon såg den verkligen, hon var en iakttagare som skickligt lagrade i minnet"
 
 Jag har fortfarande inte läst Karin! Karin! Karin! min älskade engel!  brevväxlingen mellan Karin och Carl Larsson, men det ska snart bli den ligger högt upp på min läslista. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar