onsdag 16 december 2015

Mitt liv som gift

Mitt liv som gift (2015) av Anna Mannheimer . Detta är en liten charmig bok där Anna skriver mycket öppenhjärtligt om sitt äktenskap och familjeliv med Peter Apelgren Det är mycket humor, men samtidigt lite djupare tankar. Det är en blandad kompott kan man säga, mycket lättläst läsning som jag läst med ett leende på läpparna. En del av texten är skrivet i dagboksform,och en del är förmodar jag från föreställningen som paret hade med samma namn. Boken innehåller även lite skojiga listor och några recept. Sidorna är färgglada, allt sammantaget är det en trevlig liten bok som passar om man bara har en kort stund till läsning exempelvis i ett väntrum eller på en kortare bussresa.

 I sitt förord skriver Anna:
"När den här boken nästan är klar så dör min mamma. Det har gått en vecka sen hon kom in på sjukhus. Jag faller. Allting går i slowmotion. Ingenting blir ingenting. Jag som hade så bråttom.
Bokomslaget skulle fotas,texterna redigeras, möten med intervjuer skulle bokas."

Ja så är ju livet, och även äktenskapet, det innehåller både sorg o glädje, och något försenat kom boken ut. Jag har inte sett föreställningen men jag hörde Anna berätta om den på en "författarafton" i en bokhandel och jag lyssnade på Anna och Peters gemensamma sommarprogram, så en hel del kände jag ju igen, men ändå har det varit rolig läsning.

Ur beskrivningen om boken:
"Anna Mannheimer lotsar oss genom vardagslivet som gift och hon väjer inte för något. Hur är det som samlare att bo ihop med en slängare? Hur sjutton ska man gräla när båda är fruktansvärt konflikträdda? Och hur hinner man både umgås med sina barn, sova och dessutom ha sex? "

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar