onsdag 6 januari 2021

Maskmakaren

 

Maskmakaren (2019) av Anna Ihrén ,del 2 i Jubileumsserien, blev den sista boken jag läste 2020. Seriens namn syftar på Göteborgs 400-års jubileum. Jag har tidigare läst den första i den här serien, Nattvakten, och även Annas Morden på Smögenserie. Jag har tyckt mer om de två böckerna i Jubileumsserien och Maskmakaren var riktigt bra. Eftersom Anna har använt sig av samma karaktärer i båda serierna så är det en fördel att ha läst den första serien innan man börjar med Jubileumsserien. Del 3 i serien har kommit ut och har titeln Mästaren, får se när jag kommer att läsa den. Det är många spänningsromaner/ deckare som jag vill läsa framöver och jag vill läsa mycket annat också. Det roliga med Annas deckare är att jag känner Anna eftersom jag bott i Sjövik där hon bor och i Maskmakaren skriver hon en del om Sjövik eftersom en del av karaktärerna bor där. Göteborg känner jag ju också till. Smögen som hon tidigare skrivit om är mer okänt för mig men Anna har stor kännedom om de platser där hennes deckare utspelar sig. Annas böcker har nått en stor framgång och hon har jobbat hårt för detta. Som jag tidigare skrivit så finns det en hel del om vad karaktärerna äter, om man gillar det är ju en smaksak :-) För min del tycker jag det inte är så intressant. 

Om handlingen från förlaget:
"Maskmakaren Louis arbetar natt och dag för att bli klar i tid inför Göteborgsoperans föreställning av Fantomen på Operan. Men han anar oråd. Maskerna han skapar verkar föra olycka med sig och han bävar för premiären.
På polisen Sandra Haraldssons redan överfulla skrivbord landar två nya utredningar. De rör båda morden på två framgångsrika affärsmän som till synes inte har några beröringspunkter med varandra. Sandra ber att få anlita sin forne chef Dennis Wilhelmson till sitt team för att kunna lösa fallen."

Det är en riktigt spännande läsning och som i flera av Annas böcker så förflyttar sig en del av handlingen utomlands i detta fall till Paris, (fast det är rätt lite som händer där) På många sätt är det en mysdeckare men lite otäckt är det också.

1 kommentar: