lördag 2 januari 2021

Läsåret 2020

Året 2020 kommer att gå till historien som året då vi drabbades av Coronapandemin. Eftersom det för min del på grund av detta varit mycket hemmasittande borde antal utlästa böcker blivit fler, än det blev. Sammanlagt har jag läst 34 böcker samt halva biografin om Selma Lagerlöf av Anna-Karin Palm. Jag kommer att återuppta läsningen av den nu här runt årsskiftet. Jag är väldigt medveten om att många läser flerfaldigt fler böcker än jag gör, men jag vill endast tävla mot mig själv i grenen antalet böcker/månad eller år. Är också så långt ifrån en tävlingsmänniska som man kan komma. Jag hade däremot satt upp mål att läsa 10 böcker/titlar som jag la upp i ett blogginlägg och av dessa har jag läst 8 vilket jag tycker är helt ok även om målet inte helt blev uppnått. Ett mål jag har varje år är att komma upp till 40 lästa  böcker, det blev inte uppnått 2020 heller. Samtidigt har jag tyckt mycket om en hel del av de böcker jag läst under året. Jag har också upptäckt en hel del författare som jag inte läst något av tidigare. Jag läser inbundna böcker, pocketböcker och på läsplatta. Jag lyssnar ytterst sällan på ljudböcker, koncentrationen fattas mig då. Det händer någon gång att jag läser självbiografier där personen själv läser sin historia men under 2020 blev det ingen sådan lyssning. Jag lyssnar däremot mycket på radio och det är först och främst den "talande kanalen" P1 som står på i mitt hem och det funkar bra. 

Lite statistik:  

Utlästa böcker 34 

Böcker skrivna av kvinnor 24

Böcker skrivna av män 10 

Skönlitterära böcker 22 varav 1 barnbok och 1 "flickbok" och

7 Spänningsromaner/deckare 

Fackböcker (exl. biografier) 5

Biografier  6 där en räknas som självbiografisk roman

Utgivningsår varierar 6 st är  från 2020 sen är det blandat 2000-tal förutom 3 böcker som är utgivna under 1900-talet. 

Länder som författarna kommer ifrån? Födelseland/Nuvarande land.

Sverige 26 

Storbritannien 3

Norge 1

Rumänien/Österrike  1 

USA   1

Kanada 1

Nord Korea/USA 1



4 kommentarer:

  1. jo, det blir lätt fler kvinnliga författare

    SvaraRadera
  2. Biografin om Selma Lagerlöf vill jag också gärna läsa!

    SvaraRadera
  3. Ja den är bra men lite mastig. Jag har läst en hel del om henne innan den här stora kom ut.
    Anna-Karin Palm har verkligen gått på djupet när hon skrivit den. Inget jag sträckläser utan sitter med pennan i hand och begrundar och stryker under därför blev det ett uppehåll men ska komma igång igen.

    SvaraRadera