onsdag 30 december 2020

Då tänker jag på Sigrid

 

Då tänker jag på Sigrid (2013) av Elin Olofsson är första boken jag läst av henne. Elin har skrivit fler böcker och dessa finns på min lista av böcker jag vill läsa. Handlingen är på ett sätt två olika historier och med helt olika "språk" eller stil. Det är mycket välskrivet men kanske lite för många ord emellanåt. I början handlar det om Hanna, hon som flyr till hembyn i Jämtland efter att hon har  bott och arbetat i Stockholm en rätt lång tid. I Stockholm har hon haft ett förhållande med en gift man, en arbetskamrat, och det är väl den främsta anledningen till att hon vill komma ifrån och tänka över sin livssituation. Den andra handlingen är om farmodern Sigrid och släktens historia och det är en mycket tragisk historia. Allt hänger naturligtvis ihop och jag tycker det är skickligt skrivet, särskilt för at vara en debutroman. Det förekommer en hel del dialektala ord det gör att det känns realistiskt, men kan ju ibland göra läsningen lite svår. För min del var Då tänker jag på Sigrid en bra läsupplevelse men det är en roman som man kanske inte snabbläser utan mer väljer att läsa lite i taget. Jag kommer inte att ta bort de andra böckerna av Elin från min "att läsa lista" , för jag tyckte Då tänker jag på Sigrid var riktigt bra.

Från bokens baksidetext:

"Hanna flyr Stockholm och sitt reklambyråjobb efter en smärtsam kärlekshistoria med kollegan Henrik. I hopp att glömma honom och äntligen kunna blåsa liv i sina slumrande konstnärsdrömmar åker hon till Gärningsberg, sin jämtländska hemby, och flyttar in i den släktgård som hennes pappa tvingats lämna flera decennier tidigare."  Men vad var det egentligen som hände där i huset? Vem var hennes farbror Åke som tog livet av sig hemma i köket? Var finns Sigrid, den farmor Hanna alltid fruktat och aldrig lärt känna, hon som lämnat trasiga människor bakom sig och vars hela liv handlat om gården?"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar