lördag 23 januari 2021

Mio min Mio med fina färgillustrationer

Mio min Mio av Astrid Lindgren har kommit ut i en ny upplaga 2020 med fina teckningar av Johan Egerkrans. Jag kunde inte låta bli att köpa den då jag ville njuta av de fina illustrationerna. Jag upptäckte då att jag har nog aldrig läst hela boken om Mio tidigare, vilket jag nu har.

Mio min Mio kallas för äventyrsberättelse och räknas till gengren Fantasy enligt Wikipedia. (Läs mer fakta om Mio min Mio på wikipedia

1954 kom första upplagan av Mio min Mio ut och den illustrerades av Ilon Wikland.

Här är några exempel på illustrationer i den nya boken


Astrid Lindgrenbutiken säljer illustrationerna som  Affischer (Posters).
Här är en länk (betalvägg tyvärr) till Svd som skriver om Johan Egerkrans och de fina illustrationerna. 

Berätttelsen blev film med premiär 1987. Den spelades in av ett ryskt filmbolag, det hade jag ingen aning om, man lär sig mycket av att  använda sig av Wikipedia. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar