söndag 31 januari 2021

Ekon av längtan

 

Ekon av längtan (På svenska 2016) av Tamara McKinley är en roman som utspelar sig något i London, men mest i konstnärskretsar i Paris och i Spanien under spanska inbördeskriget. McKinleys romaner brukar utspela sig i Australien, men denna är ett undantag. Jag har läst två tidigare romaner av henne men det är runt 20 år tillbaka i tiden och jag kommer mycket vagt ihåg handlingen i dem, däremot tror jag att jag kommer att komma ihåg handlingen i Ekon av längtan rätt länge, för jag tyckte om den.Jag visste inte så mycket om det spanska inbördeskriget (1936-1939) som alltså är en del av handlingen i denna roman. Att handlingen utspelar sig i olika miljöer och två olika tidsplan, (30-talet och 50-talet, men inte parallellt) tycker jag gjorde att historien blev riktigt bra. Stycken som handlar om strider i krig är alltid jobbigt att läsa. Här var det en rätt liten del i en annars mycket lättläst bok, som handlar mycket om längtan och kärlek. 

Del av förlagets text:

"Det är 1930-tal. Den unga sjuksköterskan Annabelle Blake har tagit sin tillflykt till Paris efter att illasinnade rykten har förstört hennes möjligheter att fortsätta arbeta i London. I stadens konstnärskretsar träffar hon Etienne och Henri, den ene är poet, den andre målare – bägge två är charmerande, begåvade och stiliga. De för ett utsvävande liv och tillbringar dagarna med att flirta eller ta ett glas i glada vänners lag. Annabelle dras med och förförs av det parisiska nöjeslivet. Men medan alltfler unga människor engagerar sig för att bekämpa fascismen i Spanien tvingas även Annabelle att vakna upp och inse att kriget är ett faktum."





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar