torsdag 20 oktober 2022

Falkens döttrar

 

Falkens döttrar (2016) av Elvira Birgitta Holm är den åttonde delen i den historiska serien släkten. Serien har olika kvinnliga författare och i varje del är det en stark kvinna som är den karaktär man får följa mest. Just i denna del är det tvillingar men man får något mer följa den enas historia. Falkens döttrar tar i stort sett vid där den sjunde delen, Stenhuggarens dotter slutar, det är inte alltid så, ibland kan det var lång tid emellan. Förlaget skriver att delarna är fristående och ja det kan jag nog hålla med om men det är lite kul att läsa dessa i ordning. Det har hittills kommit ut elva delar i serien men nu har det stannat av. Tanken har varit en om året. Frågan är om det kommer ut fler.... 

Jag har inte läst något av Elvira Birgitta Holm tidigare, men hon skriver ungefär som de tidigare författarna gjort. Jag tyckte i och för sig att just denna del var lite långrandig. Kändes inte riktigt som den bladvändare som en del av de andra böckerna i serien gjort. En sak är säkert det händer mycket i handlingen och kanske jag då upplevde det som lite för mycket. Lite svårt att säga varför jag tyckte läsningen av denna del var lite jobbig. Finns säkert andra läsare som inte alls tyckt det.

Förlagets text:
"Det är sommar år 1296. Ylva sitter uppflugen i den stora linden på gården. Dit har hon flytt för att komma undan sin trolovades vrede och våld. Genom löven ser hon männen på gården fatta sina yxor för att hugga ner trädet. På andra sidan skogen bor hennes tvillingsyster Ingrid, hon som alltid är klok och lugn och vet råd. Hur ska Ingrid kunna hjälpa henne nu?
Sedan händer något fasansfullt, och Ylva måste fly för livet. Bort från gården, bort från systern. Men systrarnas band är starkt, så starkt att det också gör dem svaga och sårbara…"

Nu har jag tre delar till att läsa (om det inte kommer fler) Det blir troligen nästa år som jag läser dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar