fredag 17 december 2021

Stenhuggarens dotter

 

Stenhuggarens dotter(2015) av Ewa Klingberg är sjunde delen i serien släkten, en bokserie skriven av kvinnor om starka kvinnor i Sveriges historia. Det är förlaget Historiska media som ger ut dem. Jag läser böckerna i serien med rätt långa mellanrum men har planer på att försöka komma ikapp. Detta är den andra delen jag läser i år, men för att komma ikapp borde jag läst fler. Det har kommit ut elva delar men just i år har det inte kommit någon, men planen är att det ska komma en under 2022.

Det är olika författare för varje del, och Stenhuggarens dotter är  är Ewa Klingbergs debutroman och jag tyckte hon skrivit så bra att jag kan tänka mig att läsa mer av henne. Hon har skrivit en hel del böcker efter denna, och det verkar vara Feelgoodromaner, men även någon historisk bok.
Först fångades jag inte av handlingen i berättelsen men sen blev det både spännande och intressant. Huvud-person/kvinna i boken är Sissela och hon är alltså dotter till en Stenhuggare. Handlingen börjar 1269. Eftersom fadern är Smålands skickligaste stenhuggare får han en inbjudan från Kung Valdemar i Stockholm om att han behövs i Kungaborgen, för att utföra sitt hantverk. Sissela blir genom det en del av Kungens liv. Men på grund av maktstrider känner hon sig tvungen att lämna livet i Stockholm.
Nästa bok som tar vid efter denna är Falkens döttrar skriven av Elvira Birgitta Holm.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar