fredag 31 december 2021

Om Kurt Haijby och Florence Stephens på Svt

I julhelgen visades tv-serien En kunglig affär om Kurt Haijby, i Svt. Vill därför påminna om att advokaterna Lena Eberwall och Per E Samuelsson skrivit en bok om den historien med titeln Ers Majestäts älskade Kurt. Jag har läst boken men har inte bloggat om den. Enligt Boktugg så har de två advokaterna/författarna anklagat SVT för plagiat. Samtidigt tror jag att boken mer har skildrat verkligheten än Svt-dokumentären gjort.

Igår ,dagen före nyårsafton samt med repris idag visades en dokumentär, även det i Svt, om Stephen Florence på Huseby bruk i Småland. Även den historien har Eberwall och Samuelsson skrivit om i en bok med titeln Florence Stephens förlorade värld.  Till skillnad från serien om Haijby är de båda advokaterna med i programmet. Mitt blogginlägg om den kan du läsa här

Eberwall och Samuelsson har skrivit flera böcker om händelser från förr. Jag har inte läst alla men jag har också läst och bloggat om Mördaren i folkhemmet som handlar om Olle Möller. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar