fredag 16 augusti 2019

Florence Stephens förlorade värld.

Florence Stephens förlorade värld (2016) av Lena Ebervall och Per E Samuelsson är en roman om verkliga personer och händelser. En sannsaga om Huseby bruk kallar författarna den.  Florence Stephens (1881-1979) även kallad Fröken på Huseby ,och Husebyaffären var allmänna begrepp på 50- och 60-talet ja ända in i början av 70-talet till och med. 
Florence växte upp på Huseby ett stort bruk i Småland. Hon fostrades tillsammans med sina två systrar att bli en fin dam i sällskapslivet, inte till att driva ett stort bruk som hon blev satt att göra efter föräldrarnas död. I hela den här historien om hur Florence blev avlurad sin förmögenhet och även mycket av det gamla bruket förekommer Prins Carl den yngre. Florence var mer eller mindre besatt av Kungahuset och detta var hennes svaghet och det som gjorde att hon litade på fel personer. Huseby hade kunglig glans under dess storhets dagar med nära relation till Kungahuset. I början av boken kan man se ett stamträd på ätten Bernadotte.
Boken inleds också av en epilog. 
Prins Carl i mitten, hans fru
till vänster
och Florence Stephens
till höger (med pälsboa)

Jag hade ingen större kunskap om hela den här historien även om jag var 20 år när Florence Stephens dog. Alla turer om pengaöverföringar, växlar och om de olika advokaterna var lite jobbigt att hänga med i, men boken var ändå helt ok om man som jag gillar svensk nutidshistoria och för all del även det att Kungahuset är inblandat. Jag har två böcker kvar att läsa av detta författarpar och jag lär nog läsa dem framöver.
Vad jag skrev om Mördaren i Folkhemmet kan du läsa här
Några länkar till Wikipedia: 
Husebyaffären   Florence Stephens
och rescensioner om boken:
Gp   Corren




2 kommentarer:

  1. Jag tycker de skriver jättebra böcker :) Har precis börjat på Ers Majestäts olycklige Kurt som är sista jag har kvar att läsa av dem!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig och just Ers Majestäts olycklige Kurt handlar till viss del om samma tid som boken om Florence Stephens

    SvaraRadera