onsdag 5 januari 2022

Läsåret 2021

Ja nu är det det dags att se tillbaka på Läsåret 2021. Mitt mål är alltid att komma upp till minst 40 lästa böcker, men det har jag inte gjort 2021 (heller) 32 böcker blev det i alla fall. Alla dessa har jag läst ej lyssnat på, utan det är fysiska böcker eller på läsplatta som jag tar till mig litteratur. Lyssnade gjorde jag dock på Litteraturbankens adventskalender Rulle på Rulseröd, den gick som adventskalender 1974 minns att jag gillade den så nu var det lite kul att lyssna på den i litterär form.

Att utse någon favorit jag läst under 2021 är svårt, men här är några jag tyckte mycket om: 

Stöld av Ann-Helen Leastadius 

Löpa varg av Kerstin Ekman 

Ängel af Hjo av Annette Brandelid som blev en glad överraskning för mig

Fördelningen mellan författarnas kön är som alltid en fördel till kvinnor och jag läser mest svenska författare. Det är svårt att ändra på det läsmönstret tyvärr. Jag tycke ändå att jag kan skriva att jag har läst blandat, olika genrer och ämnen exempelvis.

Lite statistik:  

32 Utlästa böcker 

25 Böcker skrivna av kvinnor 

7 Böcker skrivna av män 

26 Skönlitterära böcker  varav 2 barnböcker, 1 "flickbok", 1 seriebok  7 Spänningsromaner/deckare samt 3 böcker som räknas som biografiska romaner

3 Fackböcker (exl. biografier) 

3 Biografier

Utgivningsår:

6  är utgivna 2021

23 st blandat 2000-tal (inkl 2021)

3 är utgivna under 1900-talet. 

Länder som författarna kommer ifrån.
Födelseland/Nuvarande land. Här blev det lite dåligt, jag läste böcker med författare från fler länder 2020.

Sverige 28

Storbritannien 2

USA  2




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar