onsdag 29 december 2021

Ängel af Hjo

 

Ängel af Hjo (2013) av Annette Brandelid är första delen av en deckarserie som utspelar sig i Hjo. Jag har haft denna och fyra delar till i bokhyllan en längre tid men inte förrän nu när jag flyttat relativt nära Hjo blev det att jag tog ner denna den första delen för att läsa. Jag blev inte besviken då jag tyckte den var lättläst och spännande. Det är alltid roligt att läsa böcker från miljöer man känner till och Hjo är en stad jag varit mycket i.
En grävmaskinist hittar kvarlevor, ett barnskelett, när det grävs för ett nytt äldreboende i stadens utkant. En 9-årig pojke försvann spårlöst alldeles utanför skolan för 15 år sedan. Polisen har inte löst fallet och nu ställer alla i staden sig frågan om det är denna pojke som hittats. 

Helena Groop från Stockholm får av Skövdepolisen uppdraget att resa till Hjo för att försöka finna svaret på vem det är de hittat, och hur han/hon bragts om livet och av vem.
Helena märker att alla känner alla i den lilla staden, men hon trivs väldigt bra med sina nya kollegor och med lugnet i småstadsidyllen. 
Handlingen är ganska detaljerad med småprat mellan människorna i staden och som läsare lär man känna en del Hjobor, stadens poliser och Helena rätt väl.
Jag ser fram emot att läsa de andra delarna i denna serie som man kan säga tillhör genren mysdeckare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar