torsdag 23 januari 2020

Min fantastiska väninna som TV-serie

Det blev inte av att jag läste Min fantastiska väninna av Elena Ferrante när Hypen på den var som störst. På mitt lokala bibliotek hade jag aldrig sett så höga kösiffror på några andra böcker. Sedan har det heller inte blivit av att de kommit högt upp på min läslista. När jag såg att den skulle visas med vad jag först trodde var fyra delar i svt så blev jag lite förvånad att den redan fanns i det formatet. Ja jag såg alltså sen att det var åtta delar och inte fyra. Började i alla fall att se första delen och så blev det att jag nu har sett alla åtta avsnitt (på svtplay) 
Som ni förstår har jag inte tillgång till HBO där jag förstår att den har sänts tidigare. Hur som helst är det är en välgjord och påkostad serie, skådespelarna är duktiga, och det är många karaktärer i handlingen, alltså många skådespelare. Det är Neapel, Italien  och efterkrigstid, miljön känns verkligen trovärdig.
Det är många hetsiga dialoger och hemska slagsmål och det känns överlag att det är mycket heta känslor och jag vet inte om det är en fördom om just Italienare jag har, men det stämmer överens med ett barndomsminne från en semesterresa. 
Vad ni som läst böckerna och sett tv-serien tycker om den skulle vara intressant att veta. Själv tycker jag den var riktigt bra och jag väntar på säsong 2. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar