söndag 21 juli 2019

Syndafloder

Syndafloder av Kristina Ohlsson (2017) är den sista i serien med Fredrika Bergman. Den är som alla de andra i serien mycket bra och spännande. I den här boken återkommer Kristina Ohlsson till händelserna i de andra böckerna. Jag fick fundera ibland hur var det nu?.. Ja just det ja... Det hände i den boken... 
"En man hittas skjuten i bröstet sittande i en fåtölj framför brasan. Märkligt nog bär han sin dotters vigselring på lillfingret. 
I en annan del av stan söker en begravningsentreprenör efter sin bror."
"Fredrika Bergman och Alex Recht ser samband mellan de olika fallen och leds in i en cirkel av spår där gamla synder kommer tillbaka."
Alex Recht får också meddelanden med orden "Jag ställer allt till rätta" Det hade faktiskt kunnat vara titeln på boken, om inte det varit så att alla böcker i denna serie haft ett substantiv i pluralform som titel.
Det handlar mycket om döden i Syndafloder, det gör det väl i många spänningsromaner men här var det påtagligt på ett annat sätt. De som inte har läst den här serien har verkligen något oläst som är riktigt bra om man gillar att läsa nagelbitande spänningsromaner. Själv har jag inte läst hennes nästa serie med Martin Benner än, så även jag har säkert bra läsning av Kristina att se fram emot. Av hennes böcker för yngre läsare har jag bara läst Glasbarnen än så länge. Läs mina andra blogginlägg om Kristina Ohlssons böcker här.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar