tisdag 30 juli 2019

I H.C. Andersens fotspår

Är hemkommen efter en liten resa till Odense, H.C. Andersens födelsestad. Är man i Odense går det definitivt inte undvika att den store sagoförfattaren är född där. På trottoarerna finns det fotspår som leder till sevärdheter som på olika sätt har med det att göra. Det finns flera statyer med både författaren själv men också statyer som anknyter till olika sagor. Det jag tyckte var speciellt var att han är så populär bland Kinesiska turister. De läser om honom i skolan. På stan såg man detta tydligt, skyltar inte bara på Danska utan också med Kinesiska tecken på allt som har med Andersen att göra. 
Tummelisa

Barndomshemmet

H.C. Andersens hus
Andersen utanför museet
Jag gick på tre museum som har med Andersen själv att göra, H.C. Andersens hus, hans födelsehem, och det hus som kallas barndomshemmet, alltså där han sen växte upp. På dessa museum gick det att läsa allt på tre språk, Danska, Engelska och Kinesiska. Och i entrén när jag gick in var det fullt med kinesiska ungdomar. Faktiskt var det fler som pratade Kinesiska än Danska eller andra språk när jag gick runt. Det var intressant och ett trevligt museum men
man håller på att bygga nytt för alla turister med någon slags park, jag gissar att det kan bli något liknande Astrid Lindgrens värld. Vet inte om hela utställningen då flyttas. Får väl ta en resa igen när detta är klart :)
Inför resan tittade jag på en film och läste några av de kända sagorna,  Jag har också tidigare läst böcker om Andersen så jag kommer göra ett inlägg framöver med tips på böcker om och av honom. 


2 kommentarer: