måndag 8 april 2019

Lätta ditt hjärta

Lätta ditt hjärta (2018) av Karin Wahlberg är tredje delen i romanserien Lasarettet, om människorna kring lasarettet i den fiktiva staden Ekstad under 1950-talet. En bok jag tänkt läsa länge eftersom jag tyckt om de tidigare i serien. Det är många personer i handlingen men det finns ett "register" i början av boken, och för mig är det snabbt som att träffa på gamla bekanta under läsningen. Varje del i den här serien har haft ett litet tema, i första delen, Än finns det hopp, handlade det mycket om polio/barnförlamning. I del två, Livet går vidare, var det mycket om kvinnans ställning , och nu i del tre får läsaren bland annat följa en nyutexaminerad barnmorska så det blir mycket om hur förlossningarna kunde te sig vid denna tid. Just dessa delar i handlingen utspelar sig i Stockholm på Allmänna barnbördhuset.
Det är verkligen 50-tal i den hör romanserien. Karin Wahlberg beskriver beteende, tankesätt, miljön och klädseln så bra. Även språket i boken är tidstypiskt, i alla fall finns inte allt för moderna uttryck med, vilket jag tycker är väldigt bra. Jag var på författarafton för några år sen där Karin Wahlberg berättade om den här serien, minns inte om del två hade kommit ut eller om det bara var den första som var utgiven då. I vilket fall var det intressant att höra henne berätta. Att hon har läst mycket för att sätta sig in hur sjukvården och samhället var i början av 50-talet, och att hon själv är både utbildad läkare och barnmorska, gör naturligtvis mycket till att det hon skriver blir bra. Det är alltså inte bara "Kärlek på lasarett" men det förekommer naturligtvis precis som det gör och gjorde i verkliga livet. Sammanfattningsvis en mycket bra och lättläst serie så här långt. Om det blir någon fortsättning vet jag inte.

2 kommentarer: