fredag 29 mars 2019

Fundering över vilka biografier jag ska läsa i år

Jag har tänkt att läsa en del biografier i år och jag har svårt att veta vilka jag ska välja och vilka jag kommer o hinna läsa just i år. Jag vill ju läsa även annat. Det finns ju en uppsjö av biografier en del självbiografiskt och en del där någon författare skrivit om någon känd person. Mitt senaste blogginlägg är om Hon älskade av Helena Henchen som skriver om sin farmor. Fick Fenomenet Ingvar Kamprad : En bok om hans liv i julklapp, och i bokhyllan sen tidigare har jag en blandad kompott av biografier av mer eller mindre kända personer, exempelvis av Henning och Ernst Sjöström och av Priscilla Presley, dessa två har jag inte bestämt säkert om jag ska läsa i år, men helt uteslutet är det inte. Däremot räknar jag med att läsa Den röda grevinnan en europeisk historia av Yvonne Hirdman, där hon skriver om sin mamma. Den belönades med Augustpriset 2010. Jag har även en bok om Helen Keller som nog blir läst i år. Sen har jag inte läst någon av Alex schulmans böcker  men är nyfiken på dem. Den om hans relation till sin pappa Skynda att älska är väl den som jag ska försöka få läst i år, men han har ju skrivit fler böcker som är intressanta. Jag var tonåring när förhållandet mellan hans föräldrar var intressant att skriva om i kvälls- och veckopressen.


4 kommentarer:

  1. Michelle Obamas tycker jag är läsvärd!

    SvaraRadera
  2. Ok, knappt tänkt på att hon skrivit en... Tack för tipset Anna.

    SvaraRadera
  3. Yvonne Hirdmans bok är fantastisk! Läs den om du måste välja. ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo den är inplanerad att läsas rätt så snart.

      Radera