söndag 17 mars 2019

Hon älskade

Hon älskade(2008) av Helena Henschen är en biografi om hennes farmor, Signe Thiel (1885 -1969) och dotter till Ernest Tihel som var känd bankir och konstsamlare. Thielska galleriet på djurgården Stockholm var hans verk. Jag var där för några år sedan. 
Bokens inledning: När Signe dog fick jag några av hennes efterlämnade föremål. Hon hade själv bestämt att just jag skull ha dem. När jag många år senare av en tillfällighet hittar kartongen, träffas jag i hjärtat av påfågelfjäder, hennes stora hårkam av sköldpadd och en liten flask med knapp förnimbar doft av ambra. Det är som Signe viskar "Här är jag!"
Helena använder sig sen av efterlämnade brev och dagböcker för att skriva berättelsen om Signe. Det är en berättelse om en ung kvinna som gjorde uppror mot sin far som fick sex barn och vars livs kärlek var en man som inte var fri. Det handlar mycket om kärlek, kärlek till de män hon älskade och till sina barn. Hon var mycket i Berlin före andra världskriget och under kriget hjälpte hon flyktingar till Stockholm bland annat genom en antinazistisk organisation som kallades Tisdagsklubben. Signe var också aktiv i Fredrika Bremerförbundet, och nära vän till Ellen Key. 
Helena Henschen skriver på ett sätt där det stundtals känns som det är en roman och sen kommer det stycken om hur hon tolkar breven eller dagboksanteckningarna. Det blir ett bra porträtt av en aktiv kvinna som levde och verkade i en stor del av 1900-talet.
Bokens sista sida: " November 2003, En röd fjäder vippar på en kvist intill Signes grav, den låga femhörningen. Hon älskade är inristat under hennes namn. Signes sista önskan är nu verkställd.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja och så handlar det om människor som verkligen levt. Det är det jag gillar med biografier.

      Radera