söndag 31 maj 2015

Strandsittaren


Strandsittaren- Morden på Smögen  (2015) är Anna Ihréns debutbok/deckare. Handlingen utspelar sig som undertiteln säger På Smögen, men faktiskt också lite grand i Sjövik som är min och Annas gemensamma bostadsort. Jag var på Akademibokhandeln i Lerum för några dagar sen och lyssnade på Anna när hon talade om sitt författarskap och om sin bok. Anna känner väldig glädje och entusiasm över sin bokutgivning och har planer på flera böcker i en serie med samma huvudpersoner. Hon berättade att hon sen tidig ålder varit intresserad av deckare och inspirerats av olika författare genom åren bland annat av  Enid Blyton och Camilla Läckberg. Jag läste också femböckerna av Blyton, men har faktiskt inte läst något av Camilla Läckberg (!) Det märks att Anna inspirerats av Blyton för att det är en hel del matbeskrivningar i denna bok, kunde kännas lite för mycket av det. Miljöbeskrivningarna är annars en av Annas styrka.  Jag gissar också att namnet på polischefen Camilla Stålberg är en hälsning till Camilla Läckberg.

Utdrag från baksidetexten :

"Dennis Wilhelmson tar tjänstledigt från polisen i Göteborg och åker upp till barndomsön Smögen för att bearbeta den livskris han gått igenom under våren. Men sommaren blir inte så lugn och harmonisk som han planerat. En ung man hittas död i Smögens hamnbassäng och en gammal vän till honom försvinner spårlöst. Ofrivilligt dras han in i Sotenäsets mest uppmärksammade mordutredning någonsin. Han lär känna polisaspiranten Sandra Haraldsson. Sandra är ung ambitiös och rättfram och på något sätt når hon fram till honom och sakta men säkert börjar hans inre läkas." 

Persongalleriet är ganska digert och historien är uppbyggd med rätt korta delar med de olika personerna som huvudperson. Tycker nog detta funkar i denna historia, men jag tillhör de läsare som ibland kan se det som ett problem och får fundera vem är detta nu då? 
Jag är sällan duktig på att räkna ut vem som är mördaren alltså lösa själva mordgåtan och det lyckades jag inte med här heller, och det är efter en mycket spännande upplösning som läsaren får svaret på det.
Det förekommer en handling vid sidan av som utspelas 1837, man får ta del av detta i korta avsnitt mellan den andra handlingen. Det är här som Strandsittaren kommer in. Dessa stycken har inte alls med mordgåtan att göra men det är ändå ok att läsa, ibland kan sådana här sidospår vara irriterande, det är säkert lite olika vad man tycker om detta. 


Sammantaget tycker jag om Strandsittaren och för att vara en debut på litet förlag är den mycket bra. Jag kommer absolut att läsa Annas framtida utgivning.

Läs gärna GP:s recension och vad Bokparet skriver på sin blogg om Strandsittaren







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar