torsdag 21 maj 2015

Pippi 70år !



Idag för 70 år sedan fick Astrid Lindgrens dotter Karin  manuset om Pippi Långstrump, resten är historia som man brukar säga. Fru Lindgren, en vanlig hemmafru (!) boende på Dalagatan i Stockholm, blev ju sedan vinnare i  en tävling som manuset deltog i. Boken kom sedan ut i november 1945.
Själv fick jag ta del av Pippi, Tommy och Annika i  uppläsning för mig av min mamma, och då var det originalboken hon läste ur. Sen fick jag "Pippifeber" som många av oss fick  som var barn då tv serien och filmerna spelades in. Jag sjöng Här kommer Pippi Långstrump och satte upp bilder på väggen.  Jag är född samma år som Inger Nilsson som spelade Pippi och jag minns att jag såg upp till henne och tyckte att hon måste vara världens lyckligaste tjej som fick göra detta ! Sen läste jag för ett tag sen en intervju med Inger, där hon sa att det var rätt jobbigt att göra inspelningen,och det kan jag ju förstå. Men Pippi är ju en stark flicka och det fick väl Inger också vara ! Filmerna blev mycket bra tycker jag och håller fortfarande för dagens generation barn.




Det kom en tecknad film om Pippi på 90-talet som var gjord i USA. Jag var och såg den på bio med några barn, men den filmen var ju en flopp. 

 

Intressant är att innan filmerna hade inte Pippis häst något namn utan det var först till tv-serien som han blev kallad för "Lilla gubben" i böckerna kallades han bara för hästen.

Pippis pappa Efraim Långstrump som från början var negerkung men numera är Söderhavskung har en förebild, nämligen Carl Emil Pettersson.
Joakim Langer och Hélena Regius har skrivit en bok om honom
 


 





I filmerna spelade Beppe Wolgers Kapten Långstrump.



 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar