söndag 17 maj 2015

Den bortglömda konsten att bevara en hemlighet


Den bortglömda konsten att bevara en hemlighet (2007) av Eva Rice är en bok jag länge haft i bokhyllan, men som inte blivit läst - men nu har jag läst den. Först när jag började läsa tänkte jag: Är det här verkligen en bok jag vill lägga ner tid på när jag har så mycket andra böcker som ligger o väntar på att läsas? men den tog sig längre fram.
Text på baksidan av boken: " Möt Penelope Wallace och hennes underbart excentriska familj! En  kvick roman från 50-talets London med klar vintagekänsla som ett enda långt cocktailparty"
Det var just det att dessa cocktailpartyn tebjudningar och middagar tyckte jag var sådär att läsa om, men efter att intrigen tilltog och jag lärde känna personerna och miljön, så blev det riktigt underhållande. Det finns en djupare ton i handlingen än bara dessa olika tillställningar med frågeställningen vad man ska ha på sig? och vad man ska bjuda på? eller vad man vill bli bjuden på?
Vidare från baksidetexten "Under den polerade socitetsytan tyngs Penelopes familj dock av kravet att underhålla familjegodset och av sorgen efter fadern som dött i kriget"    
Man inser att det kanske inte var så lätt att efter kriget behålla sin ställning och den fina ytan. Ungdomarna/tonåringarna i denna roman har växt upp med kriget som normaltillståndet, men nu har de den ljusa framtiden med fred och en nyfunnen frihet framför sig. Handlingen utspelar sig 1954-1955 och tonårsidolen är i denna roman Johnnie Ray (men Elvis Presley är på ingång från USA.) Penelope och hennes väninna Charlotte går på konsert med Johhnie Ray och det var nog inte så stor skillnad på  den idoldyrkan som var då och när tonårstjejer idag svimmar på Justin Bieber-konserter. 
Det är mycket humor och värme i handlingen men även en hel del som är sorgligt.  
Beas bokhylla skrev om boken i december -12 och jag kommenterade att jag skulle sätta upp den  högt på min läslista ! Ja nu maj-15 har jag läst den
i alla fall ! :-) Och jag är inte ledsen för det.
Tycker dessutom att omslaget är riktigt snyggt.
Boken är slutsåld på förlaget men finns att köpa på Bokbörsen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar