fredag 9 juni 2023

Söta små ting

 

Söta små ting (2021) av Camilla Dahlson är en Feelgood-roman som utspelas i Jönköping och i den lilla orten Kristianopel i Blekinge, ja mest i Kristianopel förstås. Jag känner till båda orterna och hörde när Camilla pratade om sin bok på Smålitt hösten 2021, så trots att jag inte brukar läsa så mycket Feel Good så lockades jag av att läsa denna, sen har det som så ofta dröjt från tanke till läsning.
Huvudkaraktär i boken är Emma som blivit sjukskriven efter att hon fått diagnosen utbrändhet samt en liten övergående hjärnskada. För att hon ska kunna återhämta sig har hon fått låna ett sommarhus av sin arbetskamrat Kerstin.

Ur baksidetexten:
"Men vistelsen blir inte fullt så vilsam som planerat när återkommande besök av en katt och ett möte med en lokal konstnär får oväntade konsekvenser. Plötsligt finner Emma sig vara innehavare till presentbutiken "Söta små ting" - och inser också att hennes hjärta satts i brand. Hur i hela friden ska hon förklara för kollegan Kerstin att hennes hem förvandlats till en butik, och hur ska hon göra med den underbara Jonas när hon flyttar hem till stan igen? "

Handlingen är ungefär vad jag förväntade mig av denna bok. När jag kommit in i handlingen så förstod jag rätt snart hur slutet skulle bli. Då jag inte läser så mycket feelgood så vet jag inte om det alltid är så, men tills motsatsen är bevisad så tror jag det :) Jo jag förstår att det kan finnas böcker som kan vara svåra att sätta genre på där slutet kanske inte alltid är som man tror, men är det ren feelgood så är slutet gott och lätt att räkna ut enligt mig.
Camilla Dahlson har skrivit en hel serie där handlingen utspelar sig kring sjön Sommen i Småland. Där har jag åkt färja några gånger, men i Blekinge har jag varit mer frekvent och har nu inplanerat att fira midsommar i Karlskrona. Kanske det blir ett besök i Kristianopel... men det finns nog ingen butik med namnet Söta små ting eller kanske det gör det :)


1 kommentar: