söndag 21 maj 2023

Kaptenen och Ann Barbara

 

Kaptenen och Ann Barbara  (2021) av den danska författaren Ida Jessen är en historia jag inte riktigt vet vad jag ska tycka om, helt ärligt talat var det inte en bok för mig, men kanske många andra tycker att den var bra eller till och med mycket bra. Jag började läsa men efter att läst rätt långt så började jag känna ska jag orka fortsätta? Jag tog då och läste annat emellan och läste senare något motvilligt ut boken. 

Förlagets beskrivning:
"Året är 1754. En häst och vagn rullar över den öde och vindpinade jylländska heden. I vagnen sitter den tyske kaptenen Ludwig von Kahlen iförd en röd uniform med en trekantig hatt och en gul sidengördel om livet. Kaptenen har planer på att kultivera hedens magra sandjord. För att lyckas krävs envishet, tålamod och viljestyrka. En sommardag kommer den gåtfulla Ann Barbara till kaptenens nybyggda hus. Hennes röda läppar, outsinliga energi och omtänksamhet får känslorna att gro i den ensamme kaptenens hjärta. Tillsammans inleder de en hård kamp mot naturen"

 Ida Jessen har lagt ner mycket jobb med att skriva den. Det har krävts mycket efterforskning och hon skriver om det arbetet i slutet av boken. "Jag har haft stöd av nedteckningar om heden och livet på 1750- och 60-talen i lantbruksekonomiska tidskrifter, årsböcker arkivmaterial och så vidare
Romanen bygger på en rad verkliga händelser under den första hedutvecklingens tid" skriver hon och räknar upp de personer som funnits i verkligheten och vilka som är fria fantasier. Vidare skriver hon att "även om de funnits i den verkliga världen finns det så lite nedtecknat att jag kunnat fabulera, och det har jag gjort."

Helt ointressant var den inte naturligtvis, historiska romaner är ju lite som läroböcker, jag menar man lär sig alltid något om livet bakåt i tiden men som sagt just denna roman fångade mig inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar