lördag 7 januari 2023

Hoppets tåg

 

Hoppets tåg (2021) av Viola Ardone läste jag under 2022. Jag lockades att läsa den då jag märkte att den var en hyllad storsäljare. Den var inte dålig men jag skulle inte skriva upp den på en topplista. Jag kan säga så mycket som att den var intressant av lite olika anledningar. Jag vet inte om jag läst någon roman tidigare som utspelar sig i Italien, har jag gjort det så är det långt tillbaks i tiden. Huvudkaraktären är ett barn, fast i slutet på boken är det den vuxne mannen som ser tillbaks på sitt liv. Det som författaren vill föra fram är att det fanns barn som fick förflyttas till den rikare norra delen av Italien efter andra världskriget, hur de påverkades av detta och hur skillnaden kunde vara i olika delar av Italien. 
Det påminner om hur finska barn kom till Svenska familjer under kriget. 
Förlagets text.
"Det är efterkrigstid och nöden är stor i det krigshärjade Syditalien. Napolitanska Antonietta är desperat i kampen för brödfödan och sätter sin sjuårige son Amerigo, tillsammans med tusentals andra barn, på ett tåg mot Bologna. Amerigo hamnar hos den ensamstående Derna, vars svåger Alcide får en avgörande roll i Amerigos liv när han tillverkar en fiol åt honom. Allt är annorlunda i Emilia Romagna - språket, människorna, maten - men Amerigo anpassar sig snabbt till de nya levnadsvillkoren, inte minst tack vare musiken.Men så en dag har det blivit dags att återvända till Neapel. Amerigo ser med nya ögon på smutsen och fattigdomen i Quartiere Spagnuolo och den olyckliga Antonietta. Han gör det han måste göra för att överleva, smyger ombord på ett tåg som tar honom tillbaka till sin fostermor Derna."

Min känsla när jag läste den var att på vissa sätt var denne 8-årige Amerigo väldigt klok och förstod mycket av sin situation och på andra sätt var han naturligtvis som en 8-åring i sitt sätt och i sina tankar. Det var nog just detta som jag hade lite svårt för. 
Skulle vara intressant att diskutera i en bokcirkel, men jag är inte med i någon sådan just nu. Ett tips för dig som är det.




2 kommentarer:

  1. läst några böcker om barn so växer i Italien, Ferrante förstås

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte läst Ferrantes böcker, men sett tv-serien

      Radera