tisdag 3 januari 2023

Läsåret 2022

Mitt mål 2022 var som alltid att läsa 40 böcker, det slutade på 36 st fast vid årsskiftet hade jag några påbörjade böcker som då följaktligen kommer räknas till i år. Bloggandet stod still någon månad då jag drabbades av sorg, det gjorde läsningen ett tag också. Så antal blogginlägg är inget att skryta över 2022 men jag har läst mer böcker än de jag bloggat om. 

Så här ser min statistik ut.       

36 utlästa böcker 
29 av dem var skönlitterära 
10 av de skönlitterära var det jag kallar spänningsromaner 
2 av dem var barndeckare och de 2 var de enda i barn/ungdomskategorin jag läste under året.

8 böcker räknar jag till facklitteraur och av dem var det 4 som räknas som biografier. Jag hade planerat att läsa fler biografier så nu ligger det några i läshögen och väntar.

Alltså läste jag endast 4 fackböcker som inte var biografi eller självbiografi. 

När det gäller författarna så var 29 av böckerna skrivna av kvinnor och av dem var 2 böcker skrivna av 2 kvinnor tillsammans.
7 av böckerna var skrivna av manliga  författare.  

Statistiken när det gäller författarnas hemland ser ut som följer: 

Sverige         28

Norge             2

Storbritannien 2

Danmark         1

Frankrike         1

Italien             

Österrike         1

Blev fler länder än det brukar men ändå är Sverige övervägande.

Utgivningsår skriver jag också upp. Jag läste om två böcker från min bokhylla som båda gavs ut på 1900-talet. Den ena, Min ko vill ha roligt av Astrid Lindgren och Kristina Forslund utkom 1990, det  är en samling av en artikelserie i expressen från 1985  som handlar om djurhållningen i Sverige.
Sen läste jag också om 
Svenne Hedlunds biografi skriven 1967 (fick den i julklapp julen 1971) jag började på den, den dagen då det framkom i pressen att han gått bort nu i slutet av 2022. Titeln på den är I natt jag drömde.

Sammanlagt kan jag konstatera att jag som vanligt läser mest av svenska kvinnliga författare, de flesta skrivna efter millenniumskiftet.... och ja det är nog rätt svårt att ändra på det. Det är i alla fall knappast någon slump att det blir så, jag läser de böcker som lockar mig. Men jag borde ju läsa någon gammal klassiker varje år...  fast det gjorde jag inte just 2022.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar