måndag 25 april 2022

Hem - Resor i Västergötland

Hem - resor i Västergötland  (2020) av Erik Andersson är en sammanställning av hans små krönikor i Göteborgs-Posten om vandringar han gjort i socknar i Västergötland. Gemensamt för socknarna är att de har ett "Hemnamn", Exempelvis som Gökhem och Gudhem. I Gökhem bodde jag i under hela min tonårstid, kan påverkat att jag ville läsa denna bok.Även andra ortnamn som har delar med betydelse Hem  exempelvis ortnamn som slutar på um såsom Lerum och Bjurum. Har bott många år i Lerums kommun så det kan ha påverkat min nyfikenhet på denna bok än mer :). Jag har naturligtvis relationer till flera av ortsnamnen i boken, men många kan jag inte placera alls, så det borde varit en bättre karta i boken. Den som finns är endast en historisk karta med häraden i landskapet. "Wästergötland, Skaraborgs och Elfsborgs Lähner." Under varje ortsnamn har Andersson också skrivit vilket härad det ligger i, så lite hum får man ju både av kartan och hans beskrivningar i texten. Sammanlagt har Erik Andersson under några års tid besökt 50 "Hemsocknar" och sedan har han skrivit om sina upplevelser på platsen. Han har skrivit ner de tankar han fått när han vandrat omkring. Han redovisar lite växter och fåglar han ser, eller husdjur han möter på vandringarna. Ofta är det kossor, hästar eller får som finns i hagar där han många gånger utsätts för deras närgångna nyfikenhet. Det kan också vara lite tråkigare med envetna flugor eller mygg. Många gånger besöker han också socknens kyrka. Kyrkan ligger ju för det mesta mitt i byn men det blir många gånger bara kyrkogården för kyrkorna är ju tyvärr oftast låsta. På en hel del platser finns det nåt fornminne eller någon minnessten. Andersson har läst på lite innan han gör besöket så han vet vad han ska leta efter. Längst fram i boken finns en lista på de 50 Hemsocknarna som han skrivit om och i slutet av boken har han skrivit om Hemnamnen historiska betydelse. Allra sist en litteraturlista som visar var ifrån han fått sin kunskap om platserna.
Detta är en liten udda bok, som kan vara kul att läsa ett par socknar åt gången, inget man sträckläser, i alla fall gjorde jag inte det. Det kan nog vara en fördel om man har lite hum om Västergötland och historieintresse för att finna boken intressant

Från förlagets text

"Erik Andersson tycker om att gå runt saker. Han har gått runt Kungsholmen och Södermalm; han har gått runt i Dublin, Kalmar och Philadelphia; men allra bäst trivs han när han får gå runt på den västgötska landsbygden."



2 kommentarer: