söndag 10 april 2022

Som skuggan följer ljuset

 

Som skuggan följer ljuset (2020) av Vibeke Olsson är den sjunde boken om Bricken och hennes liv på Svartviks sågverk utanför Sundsvall. 
Förlagets text:
"1932, året efter skotten i Ådalen blir dramatiskt på Svartvik, först en sågverksstrejk där Svartviks arbetare står ensamma, sedan en massastrejk över hela Sverige. Den ideologiska maktkampen mellan socialdemokratin och kommunismen präglar både strejkledningen och vardagslivet och skär genom Brickens familj.

Jag hade fått för mig att den förra med titeln Som ett träd i skogen, skulle vara den sista när den kom ut, men där hade jag fel. Jag vet inte om Vibeke Olsson har planerat en fortsättning för det är ju rätt långt mellan utgivningarna. Efter att läst denna så vill jag gärna ha en fortsättning och det är möjligt att det är Vibekes planer. Dessa böcker är skrivna med mycket tillbakablickar vilket jag tidigare tyckt varit lite jobbigt, men faktiskt denna gång kändes det bra. På sitt sätt är det ju lättare för de läsare som bara läser en eller några böcker i serien att hänga med. Mycket av det jag fått veta i alla dessa tillbakablickar hade jag glömt nu, så om de inte varit med i Brickens tankar i denna del, hade den varit mycket mer svårläst. Bricken är i denna del 63 år och hon har varit med om rätt mycket hittills i sitt liv. Bricken är troende och tänker ofta på hur det skall gå för dem som inte är frälsta, särskilt de i hennes nu rätt stora familj. Det är en romanserie som handlar  mycket om de stora folkrörelserna, arbetarrörelsen, frikyrkorörelsen och nykterhetsrörelsen och dess framväxt i Sverige.
På något sätt känns det som att träffa en gammal kär vän när jag läser denna bok, och som sagt så hoppas jag på att Vibeke Olsson skriver en eller till och med  flera delar till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar