måndag 2 december 2019

Knutby

Knutby (2019) en roman av Jonas Bonnier, blev jag mycket nyfiken på när jag såg författaren i Babel för några veckor sedan. Det finns väl ingen som minns när Knutbymorden hände 2004 som inte blev nyfiken på nyheterna som följde.
Bonnier säger att det handlade om tre saker - makt sex och död. Det är intressanta ingredienser och det som skedde kändes som taget från en roman vilket det nu då har blivit. Verkligheten överträffar ju dikten emellanåt.
Händelserna i romanen utspelar sig från det pastorsfamiljen Forsman (Fossmo i verkligheten) kommer från Kristinehamn för att ansluta sig till församlingen i Knutby fram tills barnflickan har utfört det hon gjorde, alltså skjutit en person till döds och skottskadat en annan allvarligt. Knutbyförsamlingen var säkert en vanlig Pingstförsamling från början, men genom att vissa personer sökte sig dit och att de på något sätt samspelade med varandra så att det utvecklades till en sekt är intressant. En del i detta kan bero på att dessa medlemmar var relativt unga fast det finns säkert fler svar i alla analyser som gjorts. 

Från bokens efterord:
"Det har skrivits minst åtta böcker om Knutby, främst dokumentära reportage i olika former, men även en barnbok (!) och en kriminalroman. Det har gjorts tv-dokumentärer och ett stort antal avslöjande reportage baserade på brotten, det har till och med satts upp en musikal." 

Vad tyckte jag då om Knutby? Just det sätt som den är skriven på, att de personer som var med i det riktiga dramat är med i handlingen ( fast med andra namn) tycker jag var bra. Det blir några att hålla reda på förstås, vilket jag ofta har svårt för, men här har det ju sin förklaring. Jag tycker att Jonas Bonnier har speglat dramat på ett bra sätt och att det blir mycket av demoner, sex och lögner i berättelsen kan jag som läsare inte heller ifrågasätta. Det gör istället att det känns trovärdigt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar