söndag 30 september 2018

Stjärnlösa nätter

Stjärnlösa nätter (2011) av Arkan Asaad är första boken av tre som Arkan har skrivit.  Den tredje delen, Bortom solens strålar har kommit ut i år. Däremellan kom Blod rödare än rött ut 2014. Utgivningen stämmer inte tidsmässigt. Läs mer om vad förlaget Norstedts skriver om Arkan Asaad och hans böcker här.

Från bokens baksidetext:


"Amar växer upp i en kurdisk familj i en svensk småstad. Han drömmer om att arbeta med film, pappan tycker han ska bli läkare. När Amar är nitton år åker familjen på semester till släkten i Irak. Det är länge sedan sist och Amar trivs i den självklara släktsammanhållningen . För första gången blir han behandlad som en vuxen, en jämlike. Men efter ett besök hos kusinen Amina börjar det gå upp för honom att detta inte är en vanlig semesterresa. Chockad inser han att fadern över hans huvud planerar hans brölllop."

Som jag förstår det är händelserna i romanen mer eller mindre självupplevda.

Det är en mycket spännande historia som Arkan delger mig som läsare. Arkan får fram de känslor som Amar har inför hela sin situation, och det fångar mig.
Jag vill veta hur det ska sluta så jag läser snabbt ut boken. (däremot har detta blogginlägg dröjt).
Svd skriver: "Angelägen bok om rätten att välja sitt liv" .
Ja det är det verkligen och hederskulturen med bland annat tvångsgifte,  kan drabba både kvinnor och män även om det vanligtvis talas om kvinnorna eller flickorna i det sammanhanget.
Rekommenderar läsning av Stjärnlösa nätter och själv kommer jag självklart läsa de två andra böckerna, frågan är bara i vilken ordning, men det kanske är av underordnad betydelse.



7 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hade jag vetat att den var så spännande hade jag nog läst den tidigare :)

      Radera
  2. Jag läste den här boken för några år sedan och den fanns kvar i tankarna långt efteråt. En bok som lärde mig mycket om hederskulturer.

    SvaraRadera
  3. Ja, den kommer absolut vara en bok som jag också inte glömmer på länge.

    SvaraRadera
  4. Denna boken var bra. Den har dykt upp i mina tankar lite då och då.

    SvaraRadera
  5. Glömde ju att skriva att det var jag som undrade i gruppen Vi som älskar att läsa böcker, vad din bokblogg heter/ Agneta

    SvaraRadera