fredag 18 maj 2018

Veckoutmaning En Kunglig personlighet

Jag har inte tidigare deltagit i veckoutmaningar så det här blir mitt första inlägg som jag gör i en sådan utmaning. Det är Kulturkollo som utmanar att man ska skriva om en kunglig personlighet.
Jag är en stor beundrare av Prinsessan Victoria. Hon föddes inte som tronarvinge, men blev det som barn. Att ha de krav på sig som hon med
detta fick, gjorde att hon en kortare period hade sjukdomen Anorexia. Naturligtvis så fick hon bra hjälp och hon klarade att komma ifrån sina ätstörningar. Hemkommen efter studier i New York träffade hon ju på en speciell Gymägare från Ockelbo, och fann kärleken. Vid det stora bröllopet 2010 var jag på plats i Stockholm och stod i Kungsträdgården där jag såg på storbildsskärm, sen stod jag nedanför balkongen när Victoria tackade folket för sin Prins. 




Victoria njuter av sol och skog.

Foto: Kungahuset




Victoria har ett stort engagemang för miljö- och klimatfrågor och hon har särskilt engagerat sig för renare hav och havsmiljö. Hon är en av 16 FN ambassadörer för de globala hållbarhetsmålen.
Som någon slags modern variant av Eriksgata gör hon landskapsvandringar och den första vandringen gjorde hon här i Västergötland som hon är hertiginna av.
Det finns många böcker om Victoria, jag har bloggat om Catarina Hurtigs självbografiska bok HKH Victoria, tyckte inte så bra om den. 
Alice Bah (Nu även med namnet Kunke) har skrivit en bok där hon intervjuar Victoria, titeln är Victoria, Victoria den kom ut 2002, Den finns i min hylla. Herman Lindqvist kom ut  med boken Victoria Drottning med tiden 2009 finns som ljudbok och Johan T Lindwall har skrivit Victoria Prinsessan privat och Victoria Prinsessa och mamma, båda finns som E-bok.

4 kommentarer:

  1. visst har hon stort engagemang i många viktiga frågor.

    SvaraRadera
  2. Så roligt att du ville vara med i utmaningen :)
    Jag gillar också Viktoria - hon verkar engagerad, klok och varm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kanske blir fler utmaningar :)
      Victoria har absolut dessa fina egenskaper.

      Radera