söndag 4 december 2016

När hundarna kommer


När hundarna kommer (2015) av Jessica Schieifauer  är en  roman för ungdomar och vuxna  som belönades med Augustpriset i kategorin Barn- och ungdomslitteratur. En gripande berättelse om kärlek, besatthet och våld. jag läste den inför att jag var och hörde Jessica berätta om boken på biblioteket. Jessica blev intervjuad av en annan författare och som jag förstod det nära vän, nämligen av Elin Boardy, som är ungdomsbibliotekarie på Lerums bibliotek.
Vi som lyssnade fick höra om hela Jessicas författarskap som varit ovanligt framgångsrikt, då även hennes tidigare bok Pojkarna, belönades med Augustpriset 2011. 
De flesta gånger jag har lyssnat på författare så har jag läst böckerna efteråt, om jag ens har läst dem. Denna gång kände jag på mig att det bästa var att läsa boken innan och det var nog helt rätt tänkt. 
Handlingen utspelar sig på en liten ort någonstans i Sverige, det finns en sjö i närheten där ungdomar ofta samlas.Tonåringarna Ester och Isak blir just denna vår kära i varandra vid denna sjö. De är tillsammans väldigt mycket och Ester flyttar nästan in i Isaks hem. Samtidigt dras Isaks lillebror Anton till ett gäng med nynazister, han ser upp till en av ledarkillarna, han skaffar kängor och får huvudet rakat. Detta gäng tillbringar också en hel del tid vid sjön. En dag inträffar de ofattbara, en ung kille sparkas ihjäl och polisen hämtar Anton och han blir häktad för mord. Isak och hans familj blir förlamad av sorg och skräck för vad som skett och de hotas, de finns på tidningarnas löpsedlar och i TV-nyheter. Denna händelse blir det stora samtalsämnet på den lilla orten. Ester utser sig själv som en hjälpare och stöttepelare till familjen. På gott och ont.
Jessica Schiefauer säger att hon ställer frågan om "Hur långt är man beredd att gå för den man ser upp till och för den man älskar? Det är den frågan som hon ställt på sin spets i boken.
Jag ställde några frågor efter samtalet, som Jessica svarade på. Vilken tid utspelar sig handlingen i och är det mordet på John Rhon (Kodemordet) som hon tänker på? Svaret var att Kodemordet påverkat henne mycket eftersom hon själv växte upp i närheten där det skedde, men det är inte en bok om just den specifika händelsen, det är även en bok om liknande händelser. Att hon förlade handlingen till en sjö, beror mer på att det ofta är en samlingsplats för ungdomar. Svaret på min första fråga var att hon försökt göra handlingen så tidlös som möjligt, vilket många gånger kan vara svårt. 
Tack Jessica  för en intressant kväll. Jag tyckte det var mycket givande att höra om hur du tänkt när du skrivit och blev också nyfiken på Pojkarna. Du berättade att du också håller på med en ny bok, kanske den också kommer att locka mig till läsning framöver. Tack även till Elin för det fina samtalet du hade med Jessica. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar