fredag 16 september 2016

Olive Kitteridge


Olive Kitteridge av Elizabeth Strout (svensk utgåva 2015) har jag läst lite då och då under sommaren. Det är en roman, men känns mer för mig som en novellsamling.
Eftersom romanen är uppbyggd på detta sätt såg jag den som något svårläst, inte det driv som jag är van vid med ett pågående händelseförlopp. Samtidigt som det är intressanta historier om människor i en amerikansk småstad som jag som läsare får ta del av. En stad där alla känner alla som man brukar uttrycka det.
 "De tretton berättelserna om Olive Kitteridge och de andra invånarna i den lilla kuststaden Crosby i Maine blir en spegelbild av ett samhälle var som helst i världen."
Lite ovanligt är det att bokens titel har samma namn som huvudpersonen, men det finns nog andra exempel på det.
Olive Kitteridge, är mer eller mindre med i  varje kapitel, men som en biperson i många av dem. I slutet av boken är hon dock jagperson. Olive Kitteridge är väl känd av de flesta i staden, då hon har varit matematiklärare för många av dess invånare. Många har respekt för henne eller är rent av rädda för henne, då hon anses sträng och kantig. Olive Kitteridge väger inte sina ord på guldvåg utan är helt uppriktig med sina åsikter. Hon är en lång och överviktig kvinna, med skiftande humör.
Hennes man Henry Kitteridge, anses däremot vara vänlig och social med människokännedom. Han var innehavare av ett apotek i staden, och det har ju de flesta invånarna någon gång säkert behövt besöka.
Paret Kitteridge har en son som är med i många av kapitlen. Förhållandet mellan mor och son är inte det bästa, och Olive sörjer detta och hon vet att det beror på henne.
Boken har blivit en storsäljare och filmatiserats och även blivit en populär tv-serie. Varför? frågar jag mig, jag har inte sett den varken som film eller tv-serie, men karaktären Olive Kitteridge är en personlighet som ses som annorlunda i en amerikansk småstad och den lockar tydligen amerikanerna.
Kan inte låta bli att lite grand göra en jämförelse med våra svenska figurer Lilla Fridolf och Selma. 
Tänker titta på filmen framöver (finns på DVD) för det känns lite spännande, då jag har hört att den ska vara rätt så annorlunda än boken.  
Elizabeth Strout belönades med Politzerpriset för boken. 





1 kommentar: