tisdag 31 december 2013

Föreställningen om ett okomplicerat liv med en man


Helle Helle har fått många lovord och prisats för  sin roman Föreställningen om ett okomplicerat liv med en man . (2002, 2007 på svenska)

Från baksidan av boken :
"Susanne bor tillsammans med sin man Kim i en lägenhet. Medan Susanne går till jobbet på sjukhuset för att städa, laga och servera mat, sitter Kim hemma och skriver på en roman. Först trivs hon på jobbet, sedan säger hon upp sig och börjar städa svart hemma i olika fina våningar. Sent på hösten ber Susannes före detta arbetskamrat Ester att få flytta in hos dem - tillfälligt. Hon är höggravid, efter tre missfall, och står just nu inte ut hemma hos sin man. När Susanne går iväg och städar, stannar Ester hemma och vilar sig, och Kim försöker få inspiration att fortsätta skriva på romanen."
 
Det är en lättläst bok, skrivet utan några större krusiduller och med enkla dialoger mellan huvudpersonerna. Helle beskriver vardagslivet på ett bra sätt och visst känns det att det är Danmark, det gillar jag. Det förefaller vara nutid men mobiltelefonen  är tydligen inget som används utan man ringer från hemtelefon eller telefonautomat.


Första kapitlet är egentligen det som borde vara sist, och hela romanen igenom funderar jag på det kapitlet. Jag önskar att det kapitlet inte hade varit där, men nu finns det och ger en sorg över hela läsningen. Jag kan undra lite över tanken med detta. Skriver Helle på det sättet i alla sina romaner ? Jag kommer i alla fall  helt klart läsa fler av hennes romaner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar