torsdag 18 juli 2013

Kautokeino En blodig kniv



Lars Pettersson har skrivit en thriller som utspelas  i Samemiljö. 
Kautokeino en blodig kniv. (2012) Den blev utsedd till årets bästa debut 2012 av Svenska deckarakademin. Mitt intresse för den samiska kulturen har alltid varit stort,så det var rätt självklart att jag blev lockad till att läsa den.

Ur baksidetexten:

"Kautokeino, en blodig kniv är en spännande thriller om motsättningarna mellan tradition och modernitet och om moral i ett minoritetssamhälle. Vilka rättsbegrepp ska råda på Finnmarksvidda med omnejd?"

Ovanstående beskriver denna bok mycket väl. 

Huvudpersonen  Anna Magnusson är juristutbildad, född och uppvuxen i Stockholm. Hennes numera döda  mamma kom från samesläkt. Nu  har Anna  blivit ombedd att åka till Finska orten Kautokeino , för att hjälpa släkten eftersom hennes kusin Nils-Mattis blivit anmäld för våldtäkt. När Anna läser in sig på fallet börjar hon att tveka om var hon står i skuldfrågan.  Det blir ett drama på liv och död. Jag tror inte jag läst en bok som beskrivit samernas livsvillkor så tydligt. Här har författaren Lars Pettersson säkert både insyn i och insikt om just detta, och det är dessa frågor han vill förmedla.
Handlingen utspelas när det är som kallast och mörkast  och att sitta mitt i sommaren och läsa om  mycket snö och stark kyla kändes nästan lite konstigt.
Boken tar som sagt upp problematiken med en liten kultur och synen på staten och rättsväsendet. 
Just därför ser jag den som läsvärd, men den är väldigt detaljrik och jag undrar om den verkligen blivit korrekturläst ? Uppenbara fel fick mig att haja till. Det sätter tyvärr ner helhetsupplevelsen av läsningen. 
Manuset var först tänkt att användas som filmmanus och kanske är det just därför som det blir på detta sätt. Kanske det blir en filmatisering framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar