onsdag 3 juli 2013

Natten innan de hängde Ruth Ellis



Natten innan de hängde Ruth Ellis - och andra berättelser ut mitt liv. (2006) Margareta Strömstedt  (f 1931) skriver här om olika händelser i sitt liv. Det är väldigt självutlämnande, häpnar lite över det modet hon har att öppna sig så. Boken är lättläst och varje kapitel handlar om en avslutande händelse. Margareta skriver med ett djup men det är också humoristiskt.
Jag hade inte uppmärksammat att detta var en avslutande del i hennes självbiografiska triologi. De andra två är Julstädningen och döden (1984) och Församlingen under jorden (1990).  Kommer helt säkert att läsa dem också, de finns som en samlingsvolym. 
I höst kommer Margareta också ut med en ny bok,  Jag skulle så gärna vilja förföra dig : men jag orkar inte.

Så här berättar Margareta själv om sin triologi:

"De stora memoarerna ligger ständigt på salongsborden. De skarpa och skapande tankarna. De heroiska besluten. De omvälvande politiska skeendena. Allt det Intressanta, Viktiga, Betydelsefulla.
Mina berättelser växer ur något annat. De växer ur de händelser och impulser  ibland tvivelaktiga impulser ? jag i ögonblicket tagit på allvar, med konsekvenser jag inte kunnat förutse."

På vägen från missionshuset i Småland, över stenrösen och genom skogen ut i världen, har jag oupphörligt letat efter ett kvinnoliv med kärlek, närvaro och frihet och plötsligt, efter många år, upptäckt den människa som hela tiden funnits vid min sida.
Förvånade och skakade av livet och döden fick vi äntligen syn på varandra."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar