lördag 29 juni 2013

Kapten Nemos bibliotek


Såg ett Tv-program som hette Kapten Nemos bibliotek och handlade om händelsen som ligger bakom P O Enquists bok Kapten Nemos bibliotek (1999). Jag blev nyfiken och nu några år efter programmet sändes har jag då läst denna bok. Det var inte något lättläst, tvärtom var det riktigt svårt för mig att ta mig igenom de 249 sidorna. Eftersom jag tidigare läst P-O Enquist visste jag i och för sig att han inte var den mest lättlästa författaren, men ibland vill jag även läsa böcker som blir en slags utmaning att läsa.

Jag har inte läst Jules Vernes En världsomsegling under havet, där Kapten Nemo först förekommer, kanske det hade underlättat, men jag tror inte det.
Kapten Nemos bibliotek handlar om en verklig händelse om två pojkar som blev utbytta på sjukstugan i Hjoggböle. Den ena av pojkarna var kusin till P O.
Har sökt fakta om fallet på internet, men lyckas inte nämnvärt. Det var dock en stor nyhetsbevakning av denna händelse  då den skedde, både från rättegången och vid själva utbytet av pojkarna mellan de två familjerna.


Bokens berättarjag, den ena av de berörda pojkarna, använder det talspråk som användes vid tiden för händelsen i Hjoggböle. Det lyfte boken på många sätt trots allt och beskrivningen av miljön kring händelserna gav också
ett plus till läsupplevelsen.
 

Text från  baksidan av boken:

"Två pojkar blandas ihop på BB och åker hem med fel familj, 6 år senare uppdagas misstaget och pojkarna återförs till sina "riktiga" föräldrar.
Kapten Nemos bibliotek är berättelsen om ett familjedrama på 40-talet i Västerbottens kustland. Den är en mörk fabel som söker efter svaret på en gåta, som kanske är en kriminalgåta, i det gränsland där fantasin ger skydd mot verkligheten men speglar sanningen."


Vid googlande på "Kapten Nemos bibliotek" hittar jag bland annat en flachbacktråd  "Förstod ni kapten Nemos bibliotek?"

Mitt svar på den frågan blir nog ett Nej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar