lördag 12 januari 2013

Den röda vargen



Den röda vargen (2003) är en av de nio deckare/thriller Liza Marklund skrivit med journalisten Annika Bengtzon på tidningen Kvällspressen som huvudperson. Jag har tidigare läst de fyra första, detta är den femte i den ordning de givits ut.  Det kan röra till det lite att tidsordningen i böckerna inte stämmer överens med detta. Totalt är det nio böcker med Annika Bengtzon Efter att jag läst Prime time (2002)  blev de inte av att jag fortsatte med de andra, eftersom jag tyckte den var riktigt dålig. Men nu gav jag Liza, och Annika, en chans till. Det böcker som inte tidigare filmatiserats har blivit filmade under 2012. Då jag tänkt att jag ska titta på dessa, vill jag gärna läst dem innan. Målsättningen att ha läst först kanske inte är nödvändig. Såg Studio sex för några veckor sen och det var ju inte så mycket jag kom ihåg från boken som jag läst för så många år sen. Filmen var i alla fall rätt bra. Skådespelerskan Malin Crepin spelar Annika Bengtsson.
Åter till Den röda vargen som är en fristående roman som tar tidsmässigt vid där Sprängaren (1998) slutade.

 " En svart vinternatt mördas en journalist i Luleå. Annika Bengtsson finner koppling mellan mordet och ett attentat mot flygbasen F21 i Luleå sextiotalet"

Handlingen  utspelar sig blandat i Stockholm och Luleå. Man får mest följa Annika, men även hennes man Thomas som arbetar på Kommunförbundet, Annikas och Thomas privatliv blir rätt komplicerat i den här boken. Även  i arbetet  får Annika  problem med vad hon får skriva och hon får order av chefredaktören på tidningen att helt sluta med att arbeta med  Luleåfallet. Annika struntar dock i det och fortsätter på egen hand. Det kan kännas lite segt att läsa om Annikas och Thomas privatliv tycker jag. Även de bitar som handlar om väninnan Anne Snapphanes liv, alllting knyts i och för sig samman. 
Slutet är riktigt spännande. Jag kommer även att läsa den efterkommande boken Nobels Testamente (2006) eftersom den också har stått i min bokhylla i många år. Hur jag gör med de övriga vet jag inte. Kanske det blir att jag bara ser filmerna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar