söndag 20 maj 2012

Högre än alla himlar


Högre än alla himlar är första delen i en trilogi som utspelar sig under millenniets första decennium. Det är en överblick över vår nära nutidshistoria och samtidigt en roman om såväl stark vänskap som hur det är att vara människa i en ytterst föränderlig tid.

Vet inte om jag hade så stora förväntningar på denna roman, då jag inte läst något av Louise Boije af Gennäs tidigare, nyfiken på den var jag naturligtvis eftersom jag köpte den och började läsa. Inledningen kändes mycket speciell då man får följa en vind som blåser över det kylslagna Stockholm på 1900-talets sista dag och hur stadens invånare på olika håll förbereder sig inför det historiska tolvslaget. Jag var faktiskt själv och firade in det nya millenniet i huvudstaden.

Det är ett vackert språk i boken men det blandas också med många dialoger o debatter mellan huvudpersonerna om både världspolitik, miljö, och även mycket existentiella frågor, oftast med en väldig slagfärdighet och humor. Eftersom huvudpersonerna sjunger med i sångtexter, deklamerar dikter osv. så är det även väldigt poetiskt emellanåt - alltifrån Fröding till Lennon. 
I berättelsen  ingår även väldigt fina miljö och  naturskildringar.

Jag tyckte verkligen om den här boken för den innehåller så mycket från smått till stort som händer i människors liv.  Det är som att skiljas från nära vänner när den nu är utläst och jag känner att jag måste läsa den nyss utkomna andra delen –  Blå koral - snarast för att få träffa dem igen.  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar