söndag 29 april 2012

Flickan med Majblommorna


”Ett brutalt överfall i en tvättstuga inträffar samtidigt som en flicka som säljer majblommor försvinner. Hänger detta ihop? Kriminalinspektör Louise Jasinski utreder med den pappaledige kommissarien Claes Claesson som support i bakgrunden.”

Detta är den första bok jag läser i serien om Claes Claesson Av Karin Wahlberg. Det är den fjärde i serien utkommen 2004, och den är placerad i mitten eftersom det finns nio utkomna böcker i denna serie. Den första i serien är Sista Jouren som kom 2001 och den allra senaste är Glasklart som kom 2011.
Jag brukar helst vilja läsa sådana här serier i rätt ordning, men denna gång blev det alltså inte så.
Som underhållande deckare/spänningsroman är boken helt ok, och jag kan tänka mig att läsa fler i serien. Det är dock en hel del sidospår och i mitten av boken känns det mer som en vanlig vardagsskildring, av bland annat den pappalediga Claes Claessons liv. Men mot slutet är det rätt så spännande.
Eftersom jag tycker om att läsa den här lite lugnare typen av deckare, där handlingen förs framåt lite långsammare så får den Betyg 4  Även om jag också gillar spänningsromaner som är riktiga bladvändare.


Betyg 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar