torsdag 9 juni 2022

Gustave Eiffel och kärleken - Bok och film

Gustave Eiffel och kärleken (2021) av Nicolas D’Estienne D’Orves  är en bok som är skriven efter filmen med namnet Eiffel, och inte tvärtom. Jag har däremot först läst boken och efter det såg jag  filmen. Både bok och film var mycket bra och jag måste säga att jag är säker på att jag hade haft svårare att förstå filmens handling om jag inte läst boken först. Men det där är ju olika. Det stod i början av filmen att den bygger på en delvis sann historia. I vilket fall som helst så är det en sorglig kärlekshistoria det handlar om och en mans besatthet av att bygga ett torn som skulle stå minst hundra år. Jag har inte själv varit i Paris men tornet står ju kvar och invigningen av det var 1889.
Det var bra och duktiga skådespelare i filmen, och jag rekommenderar verkligen både bok och film.

Ur förlagets text om boken
"Eiffel är helt fokuserad på projektet med att bygga ett tunnelbanesystem men allt förändras när han av en slump möter sin vackra ungdomskärlek, Adrienne Bourgès. Deras förbjudna relation ger honom inspiration till att designa vad som kommer att bli ett av världens mest kända torn."

Jag kände inte till mycket om Eiffeltornet och Eiffel före jag läste boken. Exempelvis visste jag inte att Eiffel även byggt stålverket inuti Frihetsgudinnan. Säkert en kunskap många besitter men som sagt jag visste inte det.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar