onsdag 21 juli 2021

Stöld

 

Stöld (2021) av Ann-Helen Laestadius är hennes första vuxenroman. Det är en roman där hon skriver om Samer och deras utsatthet för den livsstil de har,  - Ja de utsätts för kriminalitet och rasism. Stöld är en roman men bygger mycket på verkliga händelser och upplevelser. Detta gör att jag blir starkt berörd av det som händer i boken och det blir en slags spänningsroman. Jag har varit intresserad av Samer (eller Lappar som man sa när jag var barn) ända sen jag gick i småskolan. Jag hade en lärare som visade diabilder från sina resor i Lappland och det gjorde mig nyfiken, det såg helt enkelt spännande ut att bo en kåta. 

Ur förlagets text:
"Som nioåring blir renskötardottern Elsa vittne till hur en man dödar en av hennes renar. Hon hotas till tystnad och blir smärtsamt medveten om att hennes ursprung väcker ett glödande hat. Stöld" är en vild och vacker jojk till renskötarlivet, men också en spännande roman om en sällan skildrad verklighet i norr. Där renar tjuvjagas och dödas brutalt och polisen inte utreder brotten. Där spänningarna mellan samer och andra bybor förgiftar generationer."

Som läsare får man följa Elsa från den dagen som hon upptäcker att hennes ren dödats och stulits då hon endast är nio år. Hur hon upplever sin situation som född i en renskötarfamilj och hur hon växer upp och försöker få polisen att inte bara lägga ner samernas anmälningar om stulna och dödade renar. Hur detta påverkar samerna och läsaren får lära känna familjen och det känns så att man kommer dem så nära på något sätt.
Jag har tidigare läst några ungdomsböcker av Ann-Helén Leastadius men Stöld visar på hur duktig hon är som författare. I eftertexten står det att hon jobbat länge med manuset till denna bok. Hon har fått mycket bra kritik i recensioner, vilket hon fått med all rätt. Det här är en  mycket bra skildring av samernas värld och tyvärr är den allt för sann. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar