söndag 11 april 2021

En giftig skandal

En giftig skandal(2019) av Kristina Appelqvist läste jag som Påskdeckare. Det är den senaste pusseldeckaren i serien som utspelas i och runtomkring det fiktiva universitetet i Skövde. I just denna är handlingen uppbyggd kring Agatha Christie, och tre av titlarna ur Christies stora deckarproduktion får en betydelse i En giftig skandal. 
Förlagets text:
"Det är många som sätter frukostkaffet i halsen när annonsen dyker upp i lokaltidningen samma morgon som deckarfestivalen om Agatha Christie ska invigas vid Västgöta universitet.
Är det ett skämt eller kanske en annorlunda hyllning till den stora författaren? När en av gästerna faller död ner under kvällens middag blir alla varse att det är blodigt allvar.
Jag tyckte om att läsa En giftig skandal liksom jag har gillat hela serien. Det är den åttonde delen och jag undrar om inte den här är den bästa av alla. Det är också roligt att läsa om orter jag känner till, Skövde med omgivningar är inte helt okänt för mig, om än inte helt välkänt. En del av handlingen utspelas också i England i Agathas "fotspår." Som vanligt har jag svårt för att räkna ut vem som är mördaren, men det har mindre betydelse. 
förlagets hemsida kan man läsa om Kristina Appelqvist relation till Agatha Cristie. (Som hon ibland jämförs med eftersom hon skriver pusseldeckare i samma anda.) 
Jag hoppas på fler böcker i serien, för det känns på något sätt som personerna som är med i böckerna har blivit mina vänner. Rektor Emma och hennes man Filip som är polis, Litteraturforskare Helena och hennes särbo Mikael, Prästen Sverker med fru Eva med flera.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar