måndag 13 april 2020

Ljuskällan

Ljuskällan (2020) av Hanna Landahl är en fristående fortsättning på Under två timmar som jag tidigare läst just för att sen läsa denna då ämnet och platsen den utspelar sig på, (utanför Floby i Västergötland där jag gick i högstadiet.) gjorde mig väldigt nyfiken. Jag blev verkligen inte besviken och för mig var denna bok en bladvändare för det finns en slags spänning i den även om det inte alls är en spänningsroman.

Ur förlagets text:
"Staffan och Anna gör så gott de kan. I sin relation, på jobbet och som människor som just nu råkar leva på den allt varmare planeten Jorden. I alla fall så tycker Staffan det, men hans fru börjar tvivla. Skulle inte en annan livsstil kunna vara bra inte bara för klimatet, utan också för dem själva? När Anna av en slump besöker ekobyn Ljuskällan känner hon sig efter månader av nedstämdhet mer tillfreds än på länge. Och Staffan vill såklart också leva mer hållbart. Fast kanske mest av allt se Anna le lite oftare.Så ekobyn kanske ändå kan vara precis vad deras familj behöver? Väl installerade i det röda torpet känner sig Anna som hemma direkt medan Staffan gör sitt bästa för att hantera biodlaruppdraget och invånarnas självgodhet."


Allt blir inte som Anna tänkt sig, övriga familjen är inte  lika glada över det nya boendet. Staffan och barnen kan inte tänka sig att leva utan Wifi, som enligt stadgarna inte är tillåtet för de boende i Ekobyn. Staffan är från början mest inställd på att bo där en kortare tid och att de ska flytta tillbaka till villan i Göteborg som just nu bara är uthyrd på ett halvår. Anna ser det mer som en livstilsförändring helt och hållet. Barnen saknar sina kamrater och är oroliga för att börja i en ny skola.
Hanna Landahl har åter igen i Ljuskällan så som i Under två timmar  skrivit en bra samtidsroman. Just beroende på det aktuella ämnet om att försöka leva miljö och klimatvänligt så tilltalade den mig något mer.  Jag har själv ofta funderat hur det skulle vara att bo i något slags kollektiv på landsbygden med eko inriktning. Jag har visserligen bott på landet i stora delar av mitt liv och även haft ett boende under flera år som något kan påminna om det, med grisuppfödning lite odling och några höns.  
Hanna har före de här två romanerna skrivit några barnböcker samt en bok om en by som tar emot ensamkommande, titeln är Välkommen till Himmelsta. Får nog bli att jag tar och läser den också framöver. 
Omslaget på Ljuskällan är ju väldigt passande så här i Påsktider men det är  mest en slump att jag lagt ut blogginlägget just nu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar