måndag 17 juni 2019

Bakom Alfons Gunilla Bergström in på livet

Bakom Alfons - Gunilla Bergström inpå livet (2019) av Klas Gustafson. I år har jag tänkt att jag ska läsa många biografier och när jag såg att det kommit ut en om Gunilla Bergström, kunde jag inte låta bli att beställa den från biblioteket. Innan jag började läsa den hörde jag också Gunilla bli intervjuad i P1:s söndagsintervju och det gjorde mig bara än mer nyfiken på att läsa om hennes liv och om skapandet av böckerna om Alfons Åberg. Det är en rätt lättläst biografi och jag måste erkänna att jag inte visste så mycket om Gunilla eller att jag ens följt med något särskilt i utgivningen av Alfonsböckerna. Jag har visserligen läst många av dem när jag jobbade i förskolan på 80- och 90-talet.  På första sidan i boken står det just att Gunilla Begström har hamnat i skuggan av sin skapelse och i baksidetexten står det att Gunilla har under sin femtioåriga karriär hållit sig i bakgrunden. "Man är väl en ensamvarg, utan att tycka att det är snyftigt" Någon sagotant är hon inte  "Jag vill berätta sanna historier om verkliga människor."  Framför allt vill hon berätta om det som finns inuti oss. 
Det står att hon har levt ett tidvis turbulent liv och det var det som var intressant att höra i söndagsintervjun, och  boken ger mig en helhet hur hennes liv varit från det att hon växte upp i Göteborg, blev journalist, bildade familj och fick två barn, en pojke och en flicka - en flicka som inte var som andra. Det var genom att skriva boken om just sina barn i boken om Bill och Bolla, i verkligheten Pål och Boel som hon fick ett genombrott. Efter det kom idén att skapa en helt påhittad figur och så blev Alfons till. 
Gunilla har skrivit 38 barnböcker varav 26 st om Alfons Åberg, några om Bill och Bolla och några om Alfons kompis Milla. Den stora frågan många har ställt är Var är Afons mamma? Den får läsaren inte svar på ens i den här boken.
Genom den här biografin får man som läsare känna Gunilla Bergström och jag rekommenderar även att lyssna på henne i P1:s söndagsintervju, Gunilla Bergström lever i dur och moll.
Boken avslutas med Kronologi över Gunillas liv, kommentarer, källhänvisningar och litteraturlistor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar