söndag 2 december 2018

Skendöda

Skendöda (2018) av Louise Boije af Gennäs är andra delen i serien Motståndstrilogin som börjar med Blodlokan.  Jag har sträckläst båda dessa böcker och lär säkert göra det med den tredje delen när den kommer.
Huvudperson i handlingen är Sara som växt upp i Örebro, men som flyttade till Stockholm. Först var allt svårt både med jobb och bostad, sen ordnade sig allt för henne på ett oförklarligt sätt. Samtidigt så hände det en massa otäcka saker runt omkring henne.
Skendöda börjar med att  Sara slutat på det företag hon jobbat på och flyttat hem en kortare period nu bestämmer sig för att börja om på nytt och flyttar till Stockholm igen. Hon tar kontakt med en konsultbyrå som hon tidigare fått tips om, där får hon en slags provanställning och hoppas på att allt ska bli lugnare. Men det gör det inte, och Sara får ställa sig frågan - Finns det någon hon kan lita på ?
Det händer så mycket och det är väldigt spännande. I Skendöda är det precis som i Blodlokan, varvat med tidningsartiklar om verkliga händelser som skett genom åren. Händelser som inte lösts eller där "locket lagts på" Det är mycket detta som gör läsningen intressant samt att allt det Sara och hennes anhöriga råkar ut för gör det väldigt spännande och jag vill bara läsa vidare. Visserligen när jag la ifrån mig boken utläst så tänkte jag: Nu har det hänt lite för mycket... Men som jag skrev i inledningen, jag kommer även att vara snabb med att läsa den tredje delen i denna trilogi.
Läs vad jag skrev om Blodlokan här

Andra som bloggat om Skendöda:

Boklysten
Enligt O

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar